Van anoniem bedrijventerrein tot een creatieve hotspot met aantrekkingskracht. Wij maakten een visuele identiteit voor een gebied met historie.
Het Werkspoorkwartier is een bedrijfswijk in Utrecht waar veel creatieve en ambachtelijke industrie is gevestigd. Het is een vooruitstrevend ontwikkelgebied op het gebied van circulaire economie.
De naam was nieuw gekozen door de gevestigde bedrijven. Wij maakten in opdracht van de Creative Beards een opvallende en herkenbare visuele identiteit voor de wijk. De branding van het gebied zette dit hoekje van Utrecht op de kaart, verenigde de reeds gevestigde bedrijven en trok veel nieuwe (creatieve) industrie aan.

De meeste toepassingen van de identiteit zijn in wijk zelf te zien. Het spoorviaduct doet dienst als welkomstpoort, en voor degenen die niet omhoog kijken zijn de grenzen van het terrein afgebakend met stoeptegels.



De naam en het logo grijpen terug op de geschiedenis van het
gebied. Tot de jaren '70 stond hier het bedrijf Werkspoor waar
grote stalen constructies als treinen en bruggen werden gebouwd.
Bouwen, maken en creƫren zit hier in de grond. De keuze voor de
naam viel dus op Werkspoorkwartier. Het moderne beeldmerk brengt de
historie naar het hedendaagse.
We gebruiken hoog contrasterende kleuren om de interactie tussen ambacht en creatieve industrie weer te geven. De streepjes kunnen gelezen worden als krasjes op metaal of de creatieve vonken die hier overslaan.


